Leerstoornissen met impact op lezen
(uit Map Leerzorg www.letop.be)
Leerstoornissen kunnen een grote impact hebben op lezen. Hieronder vind je een aantal typische struikelblokken geordend op leerstoornis.
1. Dyslexie
- beginnend leesproces is gestoord
- tempo blijft probleem
- nauwkeurig lezen blijft probleem
- compenserend lezen (radend vanuit context) lukt niet in vreemde talen
- compenserend lezen lukt niet voor vakspecifieke termen bv aardrijkskunde, bio, …
- overtraining lijdt dikwijls tot niet kunnen in stilte begrijpend lezen
- meer leesbegrip als ze niet moeten verklanken voor derden
2. Dysfasie
- technisch leesproces komt normaal of bijna normaal op gang
- spellen blijft hardnekkig, compenseren via raden lukt moeizaam
- begrijpend lezen evolueert van gemiddeld naar zwak
- verwijswoorden en voegwoorden blijven zonder betekenis, geen koppeling of actief zoeken naar verbanden
- begrijpen van instructies is moeilijk omwille van beperkte woordenschat
- trage lezers
- weinig spontane interesse voor lezen
3. NLD
- beginnend leesproces is dikwijls gestoord, visuele fase is moeilijk
- gelijktijdig begrijpen en lezen is in aanvangsfase niet aanwezig
- fouten verbeteren vanuit context lukt moeizaam
- begrijpend lezen, vooral van instructies, blijft gestoord
- informatief lezen blijft een probleem
- instructielezen blijft een probleem
- geen aandacht voor structuren, titels, visuele aanwijzingen
- kunnen geen visuele informatie 'lezen' (aardrijkskunde, bio, grafieken, …)
- kunnen evolueren tot lln die heel graag dikke boeken en verhalen lezen
4. AD(H)D
- beginnend leesproces is gestoord, nauwkeurigheid lukt niet
- nauwkeurig lezen blijft probleem
- lezen volhouden en oefenen blijft probleem
- interesse voor schriftelijke communicatie blijft probleem
5. ASS/Asperger
- beginnend leesproces is dikwijls gestoord, langzame, spellende lezers
- reageren faalangstig en met weerstand op extra remediëring en inoefening
- van zodra de interesse voor het verhaal er is, kan het lezen plots spontaan verbeteren
- begrijpen van instructies blijft moeilijk, moeten heel eenduidig zijn
- geen aandacht voor structuren, titels, visuele aanwijzingen